Case Oldambt

 

Het grote voordeel van samenwerken is het delen van kennis (twee weten meer dan één), samen doorontwikkelen en de kosten delen.

Wat was de aanleiding?

Ons contract met vorige leverancier liep af en wij wilde graag een integratie tussen het Digitaal Loket van Dimpact en de gehele website.

Wat was jullie doel?

De inwoner staat bij ons centraal. Onze website moest vooral taakgericht worden.

Wat heeft het opgeleverd?

We hebben nu een toptakensite met hele goede statistieken (Piwik). Het gebruik is goed meetbaar, waardoor de website is bij te sturen. Er zijn al een aantal zaken aangepast op basis van de statistieken. Wij liepen hier bijvoorbeeld tegenaan bij seizoensgebonden producten, zoals kerstbomen ophalen in januari. En op verzoek hebben we een digitale aanvraag mogelijk gemaakt voor afvalzakken voor plastic afval. Deze digitale aanvragen zijn als toptaak geïdentificeerd. Waardoor ons KCC meteen ontlast werd.

Hoe heb je de overstap aangepakt?

Na de beslissing is een projectgroep gestart. Deze projectgroep was een onderdeel van het programma ‘Dienstverlening’. Het voordeel daarvan is dat een aantal discussiepunten direct besproken konden worden en besluiten genomen konden worden. We hadden bijvoorbeeld verschillende openingstijden per afdeling. Vanuit het programma is hier een besluit over genomen om de duidelijkheid voor inwoners te vergroten.

Tijdens de implementatie was het implementatierecept van onze voorgangers een goede leidraad.

Wat heb je geïnvesteerd?

Onze investering voor de implementatie komt uit op ongeveer 20.000 (dit is inclusief onze eigen uren). Het bedrag wat wij jaarlijks (voor Hosting en Beheer) betaalden voor internet en intranet kan ongeveer worden gehalveerd.​

Wat vind je van de gebruiksvriendelijkheid van het CMS?

Elk CMS is altijd weer anders. We moesten even wennen aan de nieuwe omgeving. Maar het is echt fijn om mee te werken. Vooral het 'inline editen' bevalt zeer goed. Nieuwe content plaatsen en aan elkaar linken gaat daardoor erg snel. Het beheer is goed geregeld. Echter het instellen van rechten voor redacteuren is wel lastig. Er zijn namelijk veel opties en dat maakt het overzicht soms lastig.

Hoelang duurde het traject om de website neer te zetten?

We zijn in maart 2014 begonnen met de voorbereiding. Op 11 november 2014 stond het ‘live’.

Welke fase vond je het belangrijkst?

De eerste stap was voor ons het belangrijkste. Zorg dat je het juiste team (de mensen met de juiste competenties) om je heen hebt, zorg dat het MT ervan overtuigt is van het taakgericht inzetten van je website en zorg voor commitment en draagkracht. Dat was binnen de gemeente Oldambt goed geregeld, ook doordat mijn teamleider Gjill Smit hier een goede rol in heeft gespeeld.

Kun jij je vinden in de standaard en de informatie die je kwijt wilt aan de burger?

Standaardisatie staat voor mij voorop. Het interne beleid en proces moet hier af en toe op afgestemd worden. We kunnen heel goed met de standaard uit de voeten. Ons uitgangspunt is daar waar mogelijk de standaard hanteren en wanneer nodig/mogelijk aanpassen van het proces. Daar gaan we wel heel praktisch mee om, want het moet niet meerwerk opleveren.

Hoe ervaar je de samenwerking met de andere webmasters binnen de vereniging.

Wij zijn bij het ontwerp van het moedersjabloon betrokken geweest. Dat was een heel plezierige samenwerking. Het is goed om te leren van anderen, om de discussie met elkaar aan te gaan en andere invalshoeken te bekijken.

Waarom zouden andere gemeenten deze basiswebsite ook moeten gebruiken (en samenwerken in het ‘programma’) ?

Ze kunnen gebruik maken van een mooie basis website. Het is heel makkelijk om informatie te ontsluiten door zelf pagina’s aan te maken, pagina’s zelf te kunnen indelen door op verschillende plaatsen blokken toe te kunnen voegen. Het grote voordeel van samenwerken is het delen van kennis (twee weten meer dan één), samen doorontwikkelen en de kosten delen.